מפרסם בפייסבוק ואינסטגרם? רשויות המס מאחוריך

רשות המסים החלה להפעיל 'חוקרים' דיגיטליים שכל תפקידם לאתר עסקים הפועלים ברשת, ואשר אינם מדווחים על פעילות זו לרשויות המס.  

עדכון אחרון: 9/9/19

רשות המסים מעלה הילוך בחיפושיה אחר העלמות מס, והפעם היא משחקת במגרש של המאה ה-21 : האינטרנט, בדגש על רשתות חברתיות.

איך זה עובד? נציגים מיוחדים של הרשות מחפשים ובוחנים תכנים, תמונות ופרסומים של עסקים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם. החיפוש מתבצע גם ישירות וגם באמצעות סריקות מתקדמות. את המידע המתקבל הם מצליבים מול דיווחי העסק לרשויות, וכך הם מזהים העלמות מס.

על אלו נוספות גם ביקורות הבוחנות תשלומים המבוצעים באפליקציות דיגיטליות להעברת כספים כמו bit, ובכלל זה בדיקות האם הוצאו כנגד הכנסות אלו חשבוניות. 

לא ברור אם מדובר בדור הבא של עבירות המס, אך בהחלט מדובר בשיטות חיפוש מתקדמות המותאמות לאמצעי השיווק של המאה ה-21.  

רוצה להציג הצלחות ברשת? תחשוב שוב

בינואר 2019 פרסמה רשות המסים באתר שלה מודעת דרושים לסטודנטים. הגדרת התפקיד, בין היתר: "איתור עסקים לא מדווחים ברשתות החברתיות".

כפי שרובנו יודעים, עסקים כיום, גדולים כקטנים, מפרסמים בפייסבוק ודומיהם את מרכולתם, בין אם באופן ממומן (מודעות) ובין אם באופן אורגני (פוסטים והעלאת תמונות). חלק ניכר מאלו הם עסקים זעירים וקטנים, המפרסמים מוצרים ושירותים החל ממכירת עוגות, בניית ציפורניים, טיפולים קוסמטיים ועיסויים, מכירת תכשיטים, ועד לייעוץ ואימון בתחומים שנים ועוד.

המפרסמים שוכחים שהם עומדים על במה חשופה לעיני כל ושלא רק לקוחותיהם צופים בהם, וכך הם  חושפים את פעילותם גם לרשויות המס.

חשוב להבין כי לא רק הפרסומים הרשמיים חושפים את הפעילות העסקית. מעבר לפרסום סטנדרטי, בעלי העסק, או מי מטעמם האמון על השיווק הדיגיטלי, עשויים גם להתרברב בהצלחות כלכליות שונות, במיזמים חדשים, או למסור על עצמם מידע אחר באמצעות טקסטים או תמונות, וכל אלו עשויים אף הם להיות רלוונטיים לרשויות המס.

וכך, בהצלבת נתונים פשוטה מאוד, יכולים הסטודנטים שמפעילה רשות המסים או חוקרים אחרים מטעמה, לאתר בעלי עסקים שהרשות מחפשת כבר זמן רב, או לחילופין לאתר עסקים שאינם מדווחים באופן מלא למס הכנסה, או שבכלל אין עסק על שמם, ושסביר להניח שגובים מלקוחותיהם כסף שחור, ללא חשבוניות כלל.


מגמה ההולכת ומתגברת

בפועל, לא מדובר במהלך חדש, אם כי ניכר כי הוא הולך ומתעצם לאחרונה. הדבר אינו מפתיע לאור פשטות החיפוש ברשתות, לעומת מהלכים אקטיביים ומורכבים יותר אשר כלל החיפוש המסורתי (כמו בחינת רישומים וניירת, נסיעות, הגעה לבנקים ומשרדים, ועוד). מעבר לכך, האינטרס הבסיסי של העסקים להיחשף ברשתות כמה שיותר הופך במה זו ליעילה אף יותר בחיפושי החוקרים.

כבר בשנת 2016 פרסמה חברת 'אתנה' כי תבצע מעקבים בפייסבוק וביד2 עבור רשות המסים, במטרה למצוא מידע מפלילי על מעלימי מס. זאת לאחר שהחברה זכתה במכרז של רשות המסים לפיתוח מערכות לכריית מידע ממאגרים חופשיים באינטרנט.

 שנה לאחר מכן, באוגוסט 2017 , יצאה רשות המסים בהודעה כי איתרה העלמות של עשרות אלפי שקלים בענף האירועים, וזאת בעקבות מידע שאספה ברשתות החברתיות ובאינטרנט על בעלי אולמות ועל נותני שירותים בתחום זה.

ביולי 2019 פורסם ב-ynet כי יחידה של 15 חוקרים דיגיטליים של רשות המסים, עקבה שעות רבות ביממה, ואף ביצעה סריקות אוטומטיות של תחומי עיסוק ועסקים בפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, ובאופן זה הצליחה לחשוף השתמטויות מס של מיליוני שקלים. העסקים המשתמטים כללו סלוני כלות, מורים פרטיים וכן ספריות, קוסמטיקאיות ועסקים נוספים העובדים מהבית. גם משכירי דירות לטווח קצר נחקרים רבות לאור חשיפה דיגיטלית, מן הסיבה הפשוטה שעיקר פעילותן, אם לא כולה, מתבצעת ברשת,  באמצעות אתרים כגון AIRBNB. לחצו כאן להרחבה על חובות המיסוי של השכרת דירות לטווח קצר (מדריך).

במסגרת החשיפות ביולי האחרון עלתה סוגיה מעניינת במיוחד. רשות המסים עדכנה כי חלק מההשמטות נתגלו דווקא באמצעות מעקב אחר לקוחות העסק והתגובות שאלו פירסמו. כך למשל, כלות אשר פרסמו תמונות שלהן בשמלה הלבנה ושלחו מילות תודה לסלון זה או אחר, הובילו לחשיפת שני סלוני כלות אשר לא רשמו  בספרי העסק שמונה שמלות כלה, בשווי כולל של עשרות אלפי שקלים.

נראה אפוא כי אף אחד כבר אינו חסין, ואל תתפלאו אם יהיו עסקים שיבקשו מכם לא לכתוב עליהם ברשתות החברתיות.

אפליקציות תשלומים על הכוונת

לא מדובר רק ברשתות חברתיות. לאחרונה, התפשטה הביקורת גם לאפליקציות התשלומים החברתיות, אשר נועדו לרוב, לפחות בראשנו, לתשלומים למסיבות , לוועד הורים, לפגישות מחזור ולאירועים אחרים בהם אנו מחפשים דרך נוחה לאסוף כסף משותף. רשות המסים הבינה כי גם כאן מתבצעות פעולות עסקיות רבות,  ולא די לה לעקוב אחר העברות בנקאיות, צ'קים, ותשלומים באמצעות כרטיסי אשראי.

כך התגלו בקיץ 2019 בחיפה כבר כמה וכמה רכישות באמצעות הBIT-  שהיו עסקיות ולא דווחו כלל לרשות המסים. מדובר עדיין בסכומים נמוכים יחסית של אלפי שקלים בודדים אשר הועברו לחנות צעצועים ולחנות עתיקות, אך נראה כי רשות המסים רק החלה מבצעים אלו, וכי היד עוד נטויה.

לתשומת לבם של העסקים הקטנים:  צפוי גל של ביקורות כאלו, וסביר כי רשות המסים תחפש בעיקר בשלוש האפליקציות הבולטות להעברת כספים בישראל -  bit, pepper pay וכן paybox. זאת ועוד, היות ובביקורת כאלו מצליבה הרשות מידע של עסקאות אל מול דיווחי העסק, סביר כי היא תבחן גם את הדיווחים של אמצעי התשלום הקלאסיים, כמו כרטיסי אשראי והמחאות, אז דאגו למלא כנדרש את ספרי העסק וזכרו כי פסילת ספרים אינה עניין של מה בכך.

חשוב אפוא לזכור כי פרסום וכל שיח עסקי אחר באינטרנט, על אף היתרונות המרובים, מהווה עבורנו במה חשופה לקהלים רבים, ולא רק לקהלי המטרה שלנו. בעלי העסקים מהווים בעצמם קהל מטרה עבור רשויות המס, ואותה הבמה יכולה להוביל עסק אחד לצמיחה כלכלית, ועסק אחר לתביעות חמורות וקנסות כבדים.

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה בדיני מסים, המתמחה בליווי הליכי גילוי מרצון ובקשות כופר, והמלווה את לקוחותיו החל משלבי חיפוש וחקירה ועד לייצוג בערכאות השונות.

צרו קשר