הביטוי 'מיסוי פלילי' או 'עבירות מס פליליות' מתייחס אל כל עבירות המס בישראל (מס הכנסה, מע"מ ומכס), היות ועבירות אלו מוגדרות כעבירות פליליות בחוקי המסים השונים.

עבירות מס הכנסה והענישה בצידן מפורטים בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש]; עבירות מע"מ בחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975;  ועבירות המכס בפקודת המכס [נוסח חדש].

עבירות מס מסוימות הן גם עבירות מקור לעבירות של הלבנת הון, על פי תיקון לחוק איסור הלבנת הון משנת 2016. ניתן להרחיב את הקריאה על עבירות מס כעבירות מקור להלבנת הון כאן.

מס הכנסה: לפירוט נוסף אודות עבירות מס הכנסה לחצו כאן.

מע"מ: להבנה מהן עבירות מס ערך מוסף (מע"מ) לחצו כאן.

מכס: להסברים ודוגמאות אודות עבירות המכס לחצו כאן.

עבירות המערבות חשבוניות פיקטיביות

עבירת מע"מ ייחודית הכוללת הוצאה וניכוי של חשבוניות פיקטיביות, נקבעה בסעיף 117(ב) לחוק המע"מ. מדובר בהוצאה או ניכוי של חשבוניות מזויפות מסוגים שונים, שמטרתן להקטין את חבות המע"מ. היות ועבירות אלו מעוותות את תמונת המס הכללית, המושתתת על עקרון ההקבלה (מאזן בין הוצאה וקבלה של חשבוניות), וגם לאור כך שמדובר ב'מכת מדינה' (בעיקר בשוק הנדל"ן) הענישה הנהוגה בעבירות אלו  חמורה במיוחד וכוללת לעתים קרובות מאסר בפועל וקנסות גבוהים.

למאמר שיעשה לכם סדר בכל הקשור לחשבוניות פיקטיביות לחצו כאן.

מה בין עבירות מס טכניות למהותיות?

נהוג להבחין בין 'עבירות מס טכניות' שאין בצידן כוונה פלילית, כגון עבירות של אי הגשת דוחות במועד לבין 'עבירות מס מהותיות' כגון העלמת הכנסות שיש בצידן כוונה להתחמק מתשלום מס, אך חשוב לדעת כי מדובר בעבירות פליליות בשני המקרים. הענישה תהא לרוב קלה יותר בעבירות המס הטכניות, וניתן בתנאים מסוימים להמיר הליכים פלילים בעבירות טכניות בקנסות מנהלים, בדומה להליך הכופר בעבירות המהותיות . לקריאה על עיקרי ההבחנה בין השניים ומשמעותה לחצו כאן.

המרת ההליך הפלילי בעבירות מס

חשוב לדעת כי גם כאשר בוצעו עבירות פליליות בתחום המיסים, אין הדבר אומר כי בהכרח יוגש כתב אישום וימוצה ההליך הפלילי. באמצעות ליווי משפטי מקצועי של מומחים בדיני מיסים ובדין הפלילי, ניתן לפעול בדרכים יצירתיות רבות ולהביא לכך שהתיק לא יגיע כלל לפלילים כלל, או לחילופין ייצוג בחקירה או שימוע פלילי אשר יובילו לסגירת התיק בטרם הדיון הפלילי יתחיל.  גם במקרים בהם החל כבר ההליך הפלילי, ניתן לפעול להמרתו באמצעות תשלום כופר מס או קנס מנהלי, או לקידום של עסקאות טיעון שונות. ניתן לפעול להליכי כופר מס מרגע שהחלה חקירה גלויה, גם אם לא הוחלט עדיין על הגשת כתב אישום. לקריאה נרחבת הודות הליך כופר מס הכנסה לחצו כאן.

לקריאה נוספת אודות סגירה מינהלית של התיק, ללא פלילים, לחצו כאן.

לקריאת סיפורי הצלחה אשר הסתיימו ללא הליך פלילי או הובילו להפחתה משמעותית בענישה לחצו כאן.

ניתן אפוא לראות כי עבירות מס בישראל הן עבירות פליליות לכל דבר, גם אם לעתים אנו נוהגים להקל בהן ראש לאור כך שהן עבירות כלכליות, שאין כתוצאה מביצוען 'קרבן' או מסיבות אחרות. לא רק זאת, בשנים האחרונות ישנה מגמה ברורה של החמרת הענישה כלפי עברייני המס בישראל, ובכלל זה גם מול עסקים קטנים ובינוניים, כחלק ממאבק כלל עולמי למאבק בהון שחור.

ובכל זאת, באמצעות ליווי מקצועי מוקדם של מומחים במיסוי פלילי, ניתן יהיה לפעול מבעוד מועד לסגירת התיק, להמרתו או לכל הפחות לסייע לכם בהפחתה משמעותית בענישה.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה לדיני מיסים, משפט פלילי ולעבירות כלכליות וצווארון לבן, העומד לרשותכם בכל שלבי ההליך הפלילי. ניתן ליצור עמנו קשר להתייעצות בכל עת.