fbpx

מאות אלפי ישראלים, בעיקר שכירים, קיבלו בשנים האחרונות את טופס 5329 המפורסם: 'דו”ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו”ל'. בחודשים האחרונים נוספו אליהם ישראלים רבים שזכו אף הם להפתעה דומה בתיבת הדואר. נראה כי באמצעות הטופס רשות המסים רומזת בעדינות– 'גם אם אין לכם תיק במס הכנסה –  אתם על הכוונת שלנו'.

עו”ד קרן זרקו זמיר מסבירה בתוכנית 'סוגרים חשבון' מדוע השכירים על הכוונת של רשות המסים

החל משנת 2014, שלחה רשות המסים מאות אלפי מכתבים לאזרחים ישראליים בבקשה לדווח לה, באמצעות טופס 5329 ('דו”ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו”ל'), על הכנסותיהם בארץ ובחו"ל ועל פרטים אישיים נוספים. בכמה מבצעים שונים, הציפו בכל פעם אלפי מכתבים את תיבות הדואר, ונראה כי גם כעת, נשלח גל נוסף שהיקפו אינו ידוע עדיין.

מהו בעצם טופס 5329?

טופס 5329, ששמו המלא – 'דו”ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו”ל', מבקש מהאזרח הממלא אותו למסור פרטים מלאים על כלל מקורות ההכנסה והנכסים שלו ושל בן/בת זוגו, בארץ ובחו"ל. הדו"ח כולל פרטים כגון רכבים, נדל"ן, מקומות עבודה, מניות בחברה, חשבונות בנק בחו"ל וכיוצא באלו. את הטופס המלא יש להשיב תוך 30  יום.

אל מי נשלחים המכתבים? מרבית הנמענים הם שכירים – אזרחים ישראליים שאין להם תיק ברשות המסים, אך בעוד שתיק אין, לרשות המסים נראה כי הכנסות יש.

מאין מגיע המידע? רשות המסים מדווחת כי היא מאתרת את המידע באמצעות הצלבת נתונים בין משרדי ממשלה וגופים מוסדיים נוספים לבין רשומותיה, וזאת בנוסף למידע המגיע לפקידיה מחקירות, הלשנות או מקורות נוספים. וכך, מאתרים אנשי המודיעין של הרשות אזרחים שיש להם נכסים רבים בארץ ובחו"ל (דירות, רכבים, חשבונות בנק בחו"ל, מניות), ושאין בצד אלו דיווחים לרשויות המס. אנשי הרשות מאתרים גם פעולות חשודות הדורשות בירור, כגון טיסות מרובות לחו"ל, כספים הנצפים כחשודים וכיוצא באלו.

דו"ח פרטים אישיים ומקורות הכנסה – טופס 5329, להורדת pdf לחץ כאן

המטרה – ללכוד ברשת כל עבריין מס

רשות המסים הסבירה כבר כמה פעמים בעבר כי מטרתה במבצעים אלו ברורה – ללכוד ברשת את כל מי שמייצר הכנסות שלא מדווחות, בין אם במטרה לגבות ממנו את חובות המס, ובין אם במטרה לאתר עבירות פליליות חמורות יותר המתרחשות מתחת לפני השטח, כגון העלמות מסים והלבנת הון.

ראוי לציין כי הטכנולוגיה המתקדמת כיום, והטמעתה במאגרי הנתונים של מערכות ממשלתיות רבות, מקלה מאוד על עמידה במטרה זו, ומאפשרת לאנשי רשות המסים להצליב נתונים של רשויות, גופים מוסדיים ומשרדי ממשלה, אל מול דיווחי ותשלומי מס. במקביל, המאבק הגלובאלי בהון שחור הוביל לחתימה של ישראל על הסכמים בינלאומיים רבים לחילופי מידע עם ארה"ב ואירופה, ולכן גם השתפרה מאוד היכולת לאתר הכנסות, נכסים וחשבונות בנק מעבר לים שאינם מדווחים.

כלומר, לרשות המסים הרבה יותר פשוט לזהות תושבים ישראליים שצריכים לפתוח תיקי מס ושמתחמקים מכך, ולתושבים הרבה יותר קשה כיום להעלים הכנסות מהרשויות. ומי שאינו מודע לכך, ראוי שיתייחס לטופס 5329 כקריאת התעוררות.

האם קבלת הטופס מעידה על חשדות פליליים נגדי?

טופס 5329 אינו מעיד בהכרח על חשדות פליליים, או על פתיחת תיק פלילי, אך לא ניתן להתעלם מכך שככל הנראה לא קיבלתם אותו סתם כך. הנחת העבודה היא שכל מי שמקבל טופס 5329 כבר עלה על הרדאר של רשות המסים, ושכבר החל הליך בדיקה בעניינו שעשוי להפוך לחקירה פלילית בהמשך, בהתאם לפרטים שיימסרו או לא יימסרו בטופס.  שהחלה בהליך בדיקה שיכול ויהפוך לחקירה פלילית בהמשך, בהתאם לפרטים שימסרו או לא ימסרו בטופס.

אנחנו ממליצים להתייחס אל הטופס כאל טופס בירור ראשוני, בו רשות המסים בודקת מידע או חשדות ראשוניים שלה נגדכם, ולצאת מתוך ההנחה כי מילוי הטופס עצמו וצעדים נלווים חשובים שניתן לנקוט עם קבלת הטופס, ישפיעו, ככל הנראה, על הצעדים הבאים של הרשות.

ואם אני חושש מקבלת טופס 5329 בעתיד?

וגם אם אתם רק חוששים לקבל את המכתב, ובפועל הוא עדיין לא הגיע, רצוי לפנות להתייעצות על מנת לבחון לסגור את הדברים מבעוד מועד. זכרו כי פניה יזומה שלכם לרשות המסים לחשיפת ההעלמה ולהסדרת החוב עשויה לשחק לטובתכם, ולעתים אף להיות המשתנה המכריע שיביא לסגירת ההליך הפלילי. גם אם מדובר בסכומים נמוכים, רצוי לסגור את הדברים ביוזמתכם, כי גם אלו, בתורם, עשויים להוביל לסאגה משפטית מיותרת.

אז איך נמנעים מהליך פלילי?

אז אם אתם אכן מעלימים הכנסות, או שלא דיווחתם על הכנסות, אפילו ללא ידיעתכם, רצוי לפנות להתייעצות עם אנשי מקצוע לפני מילוי הטופס, ויפה שעה אחת קודם, היות ויש להשיב את הטופס מלא תוך 30 ימים.

זכרו כי גם אם ישנו מידע כלשהו ששם אתכם על הכוונת, רק איש מקצוע יוכל לסייע לכם לגלות האם מידע זה מספיק לפתיחת חקירה פלילית או העמדה לדין, ובכל מקרה, הוא ידע להמליץ לכם מהי הדרך הכי טובה להשאיר את כל הסיפור מאחוריכם כמה שיותר מהר ובנזק מינימאלי לשמכם ולארנקם.

חשוב לדעת כי יש דרכים רבות להגיע להסדרי חוב מול רשות המסים, כתלות בהיקף החוב, חומרת העבירות, בעבירות קודמות שלכם, מצב אישי, מצב כלכלי ועוד. כך למשל, ניתן להגיע במקרים מסוימים להסדרה של החוב מול פקיד השומה ללא הליך פלילי כלל; ובמקרים אחרים ניתן להגיש בקשה לכופר מס בתמורה לסגירת תיק פלילי אם כבר החלה חקירה בעניינכם. ויש דרכים רבות נוספות למזעור הסיכוי לחקירה פלילית, כתבי אישום וענישה חמורה.

הדוגמא של בקשה לכופר מס (תשלום סכום נוסף של כסף תמורת סגירת התיק הפלילי) ממחישה היטב את חשיבות הליווי המקצועי בטרם אתם בוחרים את צעדכם הבא. בקשה לכופר יכולה להיות מוגשת רק כאשר כבר יש חקירה פלילית גלויה בעניינכם. זהו מצב משפטי מעניין, מאחר ומצד אחד, קידום יזום של חקירה פלילית בענייננו יכול לקדם כופר וסגירת התיק, אך מצד שני, יתכן וללא קידום יזום שלנו, התיק היה נסגר מעצמו ובכלל לא מגיע לחקירה גלויה ולכתב אישום. איש מקצוע הבקיא ברזי המיסוי הפלילי יוכל לסייע לכם בהערכת המצב, בבחירת המהלך האסטרטגי הנכון והנבון, ובהוצאה לפועל מוצלחת שלו, תוך שהוא מסביר לכם את הסיכויים מול הסיכונים.

 

משרד עו”ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה לעבירות מסים, עבירות כלכליות ועבירות צווארון לבן, המייצג לקוחות החל משלבי חשדות, חקירה ומעצר, ועד לייצוג מלא מול רשות המסים ובתי המשפט. למשרד התמחות ייחודית בהגשת בקשות מוצלחות לכופר מס.

 

לקוחות ממליצים
ברצוני להביע את הערכתי הרבה על אופן הטיפול המקצועי והיצירתי לו זכיתי בחסותך האדיבה. תודה כנה מעומק ליבי על הליווי האישי, על המסירות העצומה, על האכפתיות, על הסבלנות לאורך תקופה ארוכה ומטלטלת ומעל הכל על היותך אדם נפלא. פעלת כעצת קוהלת "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - יישר כח!
בר ירון
עו"ד זרקו זמיר, (אולי) בתקדים משפטי, הגישה ערעור לביהמ"ש המחוזי, על משפט שנגמר והסתיים לפני יותר מחמש שנים, והערעור נתקבל. עו"ד זרקו זמיר הינה בעלת מקצוע, מדריכה, מלווה, ותמיד משקיעה בלהסביר בשפה להדיוטות, והכל באופן מרגיע ומשרה בטחון, בתוך סיטואציה בה חרב המאסר מרחפת מעל צווארי. משרד עו"ד זרקו זמיר ממשיך לייצג אותי בתיק מס הכנסה המתנהל בימים אלו, ועל כל זה אני מאד מודה לה.
גולדשטיין גיל
ברצוני להודות לך על הטיפול המקצועי והלויאלי והשירות המסור, וחסר הפשרות שהענקת לי ועזרת לי להתמודד בגובה העיניים מול הרשויות, ולהצליח להוכיח שגם לאזרח הקטן יש סיכוי מול "האח הגדול".
טבצ'ניק אילן
אני מבקש להביע את תודתי והערכתי הכנה בגין הטיפול בתביעה אל מול רשות המיסים. היושר המקצועי, האמינות, המקצועיות והשירות ראויים לשבח. אמליץ על שירותייך לכל מכריי.
ג'רבי משה
בהיותי במצב נואש מרשויות המס אשר החלו להתל בי בהאשמות חסרות בסיס, עורכת הדין קרן זרקו זמיר הייתה בשבילי קרן האור היחידה להוציאני ממצבי הנפשי והמשפטי באותה תקופה. קשה לתאר במילים את אשר עמלה והפגינה ידע רב, והפכה ההחלטות, צמצמה נזקי עורכי דין שייצגו אותי בעבר, נלחמה כלביאה השומרת על גוריה בבית המשפט השלום ולא ויתרה ונלחמה עד אשר הגענו למחוזי שם התמלאתי גאווה על כך שעורכת הדין קרן זרקו זמיר מייצגת אותי בתיק ועורכי הדין שנכחו שם נדהמו מכישוריה המשפטיים , וכן הרכב של שלושה שופטים אשר דנו בערעור ונדהמו מכישוריה של עורכת דין אשר לא הייתה מביישת פרקליטת מדינה מהבכירות ביותר בארץ!
אבי עזרא
מרגע שנפגשנו נתת לי הרגשה מדהימה והחשש הכבד והלחץ החלו להתפוגג.  קיבלת אותי עם חיוך כובש , מהר מאוד הבנתי כי את מקצועית מאוד ואני נמצא בידיים טובות. מיד נכנסת לפעולה ונתת לי נחיות מפורטות איך לפעול כדי למזער את הנזק/התוצאה/ גזר הדין למינימום האפשרי וזה משתמע מהניסיון הרב שצברת. עם ים של סובלנות ועם נכונות שלך להיפגש ולדבר עם כל גורם כזה או אחר , פקידי שומה , תובעים , רואה חשבון רק כדי לקדם ולמזער ככל שניתן את כתב האישום הלא קל שהוגש כנגדי על ידי מס הכנסה. גוננת עליי בבית המשפט בצורה מקצועית ומכובדת והתוצאה מדברת בעד עצמה. את היית לי קרן אור בכל האפלה שהייתה לי ואכן אותה קרן הצדיקה את האמון שנתתי בה מלכתחילה.
אוריאל
קרן מעולם לא שפטה אותי ולא ביקרה אותי על מצבי שהיה לא קל, והיא נלחמה בעבורי כאילו היא נלחמת בעבורה באופן אישי. מעולם לא עמדתי אל מול עורך דין שמתייחס אל הלקוחות שלו כמו בני משפחה. הרגשתי שאני נמצא בידיים הכי בטוחות בעולם ושהיא תעשה מעל ומעבר לכול הנדרש על מנת להביא אותי למצב בו ישרתי את ההדורים עם השלטונות (שלטונות המס) ועכשיו אני יכול ללכת לישון בשקט מכיוון שהעניין סודר לשביעות רצונם של כל הצדדים. אם מישהו מעוניין בעורכת דין ישרה, הגונה, אנושית, מקצועית ויודעת את עבודתה, הרי מצא הוא את מבוקשו. אין מילים שיכולות לתאר את עבודתה של קרן. היכרותי עימך לא רק הובילה לשינוי בהתנהלותי אל מול שלטונות המס, אלא שינוי ביכולת שלי להתמודד עם מצבים שאינם קלים במציאות החיים מכיוון שאני יודע שאפשר וגם ראוי לנצח.
הר-אל שפירא

לכל ההמלצות

© 2020 כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין זרקו זמיר

התקשרו אלינוטלפון שלחו לנו הודעה בוואטסאפוואטסאפ שלחו לנו הודעה במיילצור קשר