ביקורת מס הכנסה: הביקור שאף אחד לא מחכה לו

ביקורת פתע של מס הכנסה בעסק עלולה להיות עניין מלחיץ, אבל שמירה על שלווה ושליטה עצמית תסייע לכם לצאת ממנה בלי פגע

מה עושים כשאחד הפחדים הכי גדולים שלכם דופק על הדלת? גם אם מתחשק לכם לברוח בצרחות, לפעמים אין ברירה אלא להכניס אותו פנימה בחיוך, להציע לו עוגיות ולהעמיד מים על האש – במיוחד כשמדובר בביקורת פתע של מס הכנסה.

בעלי עסקים רבים חרדים מפני מס הכנסה, גם אם הם מקפידים על מילוי כל החוקים והתקנות. הם חוששים מהכללים המסובכים, מהשפה המקצועית שלא תמיד ברורה להם, מכך שאולי לא יבינו משהו או שיטמנו להם פח.

אי אפשר לחמוק מביקורת של אנשי מס הכנסה. לפעמים זו ביקורת אקראית – אולי כי פתחתם עסק חדש, או כי מתבצעת סקירה של עסקים באזור – ולפעמים מדובר בביקורת מכוונת לעסק שלכם, ייתכן שבעקבות טיפ ("הלשנה") ממתחרה מפרגן. כך או כך, במהלך ביקור מפתיע שכזה הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על שלוות הנפש שלכם... וגם על כל מילה שתוציאו מהפה.

 

עשה ואל תעשה: כך תפעלו במהלך ביקורת מס הכנסה

  • זכרו: מדובר בביקורת בלבד. איש לא מאשים אתכם במשהו, כך שאין סיבה להתנהג כמו אשמים. נסו להתנהג בפתיחות ובאדיבות ככל האפשר. הזמינו את המבקרים ממס הכנסה להיכנס פנימה והציעו להם שתייה. ודאו שתשומת הלב שלכם ממוקדת בהם ולא בלקוחות או בעניינים אחרים, כדי שתוכלו להקשיב היטב לשאלותיהם.
  • הקפידו לדבר רק כמענה לשאלות. ספקו תשובות קצרות וענייניות ככל האפשר, מבלי לנדב מידע שעליו לא נשאלתם. חשוב מאוד לכלול בדברים רק מידע שאתם בטוחים בו ויודעים כי אין סיכוי שיסבך אתכם. במקרה של שאלה שאינכם בטוחים כיצד לענות עליה או לא זוכרים את התשובה המדויקת – אל תתביישו. הסבירו למבקרים שכרגע אינכם יכולים לענות, והבטיחו להם לבדוק את הדברים ולשוב אליהם בהקדם עם התשובה.
  • חשוב מאוד להישאר רגועים, ולשקול היטב את כל מה שתאמרו. גם אם מנסים לגרור אתכם לוויכוח או להפתיע אתכם בשאלות קנטרניות, שמרו על מענה ענייני ומחושב, בלי לשלוף מהשרוול אמירות שאינן מדויקות או שעלולות לסבך אתכם. אינכם חייבים לענות לכל שאלה ושאלה, ולפעמים מותר לכם לענות שאינכם יודעים או זוכרים כרגע.
  • אל תיפלו למלכודת ה"סחבקיות". אנשי מס הכנסה ינסו להתחבב עליכם ולהציג את עצמם כחברים שלכם, כדי שתספקו מידע שאולי לא התכוונתם לתת. שמרו על נימוס ואדיבות, אך גם על ריחוק – זכרו תמיד שהם מחפשים אתכם, וממש לא באו כדי לעזור לכם.
  • הציגו תמונה מאוזנת שתשקף את המצב בעסק במהלך כל השנה, כאשר אתם נשאלים על הכנסות והוצאות העסק. כך למשל, אם הביקורת מתבצעת בתקופה עמוסה במיוחד, כמו לפני החגים, הקפידו להדגיש כי מספר העסקאות באותו יום רב מהרגיל, וכי הממוצע נמוך יותר.
  • שימו לב שהמבקרים מטעם מס הכנסה רושמים את מהלך השיחה ביניכם. לקראת תום הביקורת, בקשו לעבור יחד עמם על הרשימות, ולוודא שהן אכן מייצגות את מה שנאמר. אם מצאתם אי דיוקים – התעקשו לתקן אותם במקום. בקשו עותק מהרשימות, כדי להעביר לרואי החשבון שלכם.

 

כמעט כל עסק יעבור ביקורת מס הכנסה לפחות פעם אחת במהלך חייו, ובדרך כלל אין סיבה ממשית להתרגש מהעניין. גם אם המבקרים ימצאו ליקויים קלים, ברוב המקרים יהיה באפשרותכם לתקן את הנדרש במהרה, ללא נזק או סיבוכים.

משרד עו"ד זרקו זמיר מתמחה בעבירות מסים, הלבנת הון וצווארון לבן, ועוסק בייצוג לקוחות בהליכים פליליים ואזרחיים מול רשות המסים, מס הכנסה ומע"מ.

נכתב ע"י עו"ד קרן זרקו זמיר

יצירת קשר