fbpx

האמנם החליטה רשות המסים לשחרר את בעלי העסקים הקטנים מביקורות עתידיות? שמועות שמסתובבות באתרי חדשות שונים טוענים כך לכאורה, אך כשבודקים את הנתונים נראה שאין בכך באמת משהו חדש או יוצא דופן. אז מי יכול בכל זאת לנשום לרווחה?

מה עושים בזמן ביקורת מס הכנסה בעסק? עו"ד קרן זרקו זמיר מסבירה בתוכנית סוגרים חשבון

לאחרונה נפוצו שמועות וכתבות שונות הרומזות שרשות המסים הודיעה כי היא 'יורדת' מהעסקים הזעירים והקטנים וממקדת את כל מאמציה בעסקים הגדולים יותר. כאשר מדברים על 'מאמצים' הכוונה היא כמובן למהלכי בדיקה, ביקורת וחקירות היכולים להוביל לעתים גם להליכים פליליים ולענישה כבדה.

עשן בלי אש?

תחילה נבהיר כי לא הצלחנו לאתר אף הצהרה רשמית של רשות המסים האומרת דברים שכאלו. בהחלט ניתן למצוא אמירות שונות לאורך השנים וגם לאחרונה, המבהירות שרשות המסים עושה מאמצים להפנות יותר משאבים אל ה'כרישים'- עבריינים משמעותיים יותר, סכומים גבוהים, מספר מעורבים רב, עבירות שבצידן עבירות חמורות ועוד.  אבל לא הצלחנו לשים את היד על הודעה רשמית בדבר הפסקת המהלכים אל מול עסקים קטנים באופן גורף, או אפילו הפחתה של מאמצים אלו.

חשוב להבין שכאשר רשות המסים מצהירה שהיא מפנה משאבים ל'כרישים', אין הדבר אומר שהיא מפסיקה להפנות משאבים לקטנים יותר. מעבר לזאת, חשוב להבין כי הצהרות אלו באות פעמים רבות כתגובה לביקורת נוקבת כלפי הרשות, דווקא על כך על כך שהיא עוסקת בלי די ב'דגי הרקק' (העסקים הקטנים), ומצד שני נוהגת באוזלת יד אל מול עברייני המס ה'כבדים' יותר.

ביקורת על המבקרים

לביקורת זו כלפי רשות המסים יש על מה להתבסס. בשנים האחרונות היו כמה מבצעי אכיפה נרחבים של רשות המסים, אשר כללו מאות, אם לא אלפי ביקורות בקרב עסקים קטנים ברחבי הארץ, מכל התחומים והסוגים, כולל עסקים זעירים ממש.  כך למשל, בסוף שנת 2020 נערכו מאות ביקורות שטח באזור  בני ברק, תל אביב-יפו, אשדוד וירושלים רבתי, ורבים ממי שזכו לביקורות היו נהגי מוניות, רוכלים בשוק, משרדים קטנים של רואי חשבון, בעלי חנויות קטנות ועוד.  על פי הודעות שפרסמה רשות המסים, הביקורות בחנו בעיקר הפרות הקשורות לחוק צמצום השימוש במזומן, לסוגיות בניהול ספרים, לאי רישום תקבולים ואף לבדיקה מדוקדקת של כספים שעברו באפליקציות תשלום כמו ביט ופיייבוקס. לקריאה אודות ביקורות אלו וכיצד לנהוג בזמן ביקורת לחצו כאן.

מעבר לביקורות רגילות כנגד בעלי עסקים קטנים, רשות המסים גם קיבלה בשנים האחרונות מרשויות בארה"ב ואירופה, אלפי שמות של ישראלים המחזיקים שם חשבונות בנק,  וזאת במסגרת הסכמים בינלאומיים למיגור הון שחור עליהם חתמה ישראל. אז אם גם אתם מחזיקים חשבון בנק בחו"ל, חשוב מאוד שתיערכו מבעוד מאוד ותבינו מתי אתם חייבים במס ומתי לא, על מנת למנוע מצב בו רשות המסים תגיע אליכם תחילה. המאמר הבא מבהיר זאת היטב.

ואם לא די בכך, עשרות אלפי ישראלים נוספים זכו בשנים האחרונות להפתעה מרשות המסים בדואר, בצורת טופס 5329, המבקש הצהרה על מקורות הכנסה ממי שאין להם תיק ברשות המסים, על מנת לוודא שרכושם אינו תולדה של העלמת מסים ו/או הלבנת הון. אז אם יש לכם מקורות הכנסה שלא דווחו, בארץ או בעולם, חשוב כי תכירו את הטופס הנ"ל ואת הצעדים הנדרשים מכם אם הוא יגיע אליכם.

במילים אחרות – היו אלו מהלכיה הרבים של רשות המסים כנגד 'דגי רקק', אשר זיכו אותה בביקורת נוקבת שהיא מתעסקת בזוטות, ולאור כך היא יוצאת מפעם לפעם בהצהרות שהיא מפנה יותר משאבים לעברייני המס הרציניים יותר.

סביר מאוד שרשות המסים אכן מבצעת יותר מהלכים כנגד עבריינים כבדים יותר, אך מכאן ועד למסקנה שבעלי העסקים הקטנים כבר לא על הכוונת, הדרך היא ארוכה.

להילחץ או לא להילחץ?

בעוד שאין סיבה לבעלי העסקים הקטנים להיכנס ללחץ מיוחד, חשוב גם לא לנהוג בשאננות יתרה בעניין ביקורים אפשריים של נציגי רשות המסים אצלכם בעסק.

לעתים ביקורות מתבצעות לאור כך שהעסק שלכם נמצא בתחום עסקי או באזור גאוגרפי המזוהה באותה התקופה עם 'הפרות חוק' מסוימות, ולכן 'לצורך השעה', מחליטים החוקרים להתמקד דווקא בכם – כמו עסקים הפועלים מהבית.  פעמים אחרות, תזכו לתשומת לב בגלל כלים טכנולוגיים חדשים.  מאמצע שנת 2019 הודיעה רשות המסים שהיא מפעילה 'חוקרים דיגיטליים' ברשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, שכל מטרתם לאתר פעילות עסקית חריגה או לא מדווחת של עסקים ברשת, על פי הפרסומים שעולים בדפים העסקיים.

אז גם אם אין מקום להיסטריה, חשוב להיות עם יד על הדופק ולהקפיד להתנהל באופן תקין.

על הכוונת – קבלנים ומייצגים

ישנם שני תחומים עסקיים שראוי להם שינהגו בזהירות יתרה, גם אם מדובר בעסקים זעירים וקטנים. מדובר בעסקים /מקצועות המחויבים ביחסי אמון מיוחדים כמו מייצגים ומורשים, ובקהלים המזוהים עם עבירות ייחודיות כמו קבלנים והעוסקים בענף הבניה.

העוסקים בקבלנות ובענף הבנייה זוכים לתשומת לב מיוחדת מצד חוקרי רשות המסים, בעיקר חוקרי מע"מ. הדבר נובע מכך שענף זה ידוע בהקטנה של חבות המס באמצעות הוצאה ו/או קיזוז של חשבוניות פיקטיביות, עבירה המתאפשרת לאור החלפות הידיים הרבות בתחום זה (קבלנים, קבלני משנה, מתווכים, עובדים, פועלים מהשטחים ועוד). היות ועבירת החשבוניות הפיקטיביות הפכה למכת מדינה, אנו סמוכים ובטוחים כי תמשכנה הביקורות בענף, גם אם מדובר בעסקים שהם לכאורה קטנים. קראו כאן כיצד תוכלו להימנע מהסתבכות עם חשבוניות פיקטיביות.

מייצגים ומורשים. מיותר לציין כי עבירות המתבצעות בידי  מייצגים (רואי חשבון, יועצי מס ועורכי דין) או מורשים (כמו מנהל תיק השקעות או מנהל חשבונות), המנצלים את עמדתם ותפקידם, נחשבות כעבירות חמורות במיוחד, מאחר ויש בהן גם הפרה של אמון (אישי וציבורי) מעבר לעבירת המס עצמה.  לכן עשויה רשות המסים לערוך ביקורות ממוקדות בקרב קהלים אלו מפעם לפעם, לוודא כי אלו פועלים בניקיון כפיים וכי אין חשש לעבירות על החוק.  ההתייחסות של חוקרי רשות המסים לעבירות אלו היא משמעותית, היות והיא מתבצעת גם 'למען יראו וייראו' למייצגים ומורשים אחרים. כך גם מדיניות הענישה.

לסיכום

בסופו של יום, סביר שכל עסק יעבור לפחות פעם אחת בחייו העסקיים ביקורת של רשות המסים, ופעמים רבות לא יהיה בכך דבר. ניהול ספרים תקין, דיווח על הכנסות כחוק ועמידה בכללי השימוש במזומן, לרוב יספיקו לכם לעבור את הביקורת בשלום ולהיפרד מהמבקרים בחיוך.

אבל זכרו – השקעה של אנרגיה רבה יותר בכרישים, אינה אומרת שרשות המסים לא תמצא את הדרך להשקיע גם אנרגיה בעסקים הקטנים.

אז אם בכל זאת הסתבכתם, חשוב מאוד להיוועץ עם איש מקצוע שהוא גם עו"ד וגם מומחה למסים. פעמים רבות גם אם נמצאו ליקויים, קל מאוד יהיה לתקנם, ללא קנסות גבוהים או הסתבכות בפלילים, אם הדבר ייעשה בזמן ובטיעונים הנכונים. ועד אז – אנו ממליצים לכם לקרוא את המאמר הבא: עשה ואל תעשה: כך תפעלו במהלך ביקורת מס הכנסה.

משרד עו"ד זרקו זמיר מתמחה בעבירות מסיםהלבנת הון וצווארון לבן, ועוסק בייצוג לקוחות בהליכים פליליים ואזרחיים מול רשות המסים, מס הכנסה ומע"מ, החל מהליכי ביקורת, חקירה ומעצר ועד לתום כל ההליכים. מוזמנים להתקשר אלינו או להשאיר פרטים להתייעצות בסוגיות אלו ואחרות.

 

לקוחות ממליצים
ברצוני להביע את הערכתי הרבה על אופן הטיפול המקצועי והיצירתי לו זכיתי בחסותך האדיבה. תודה כנה מעומק ליבי על הליווי האישי, על המסירות העצומה, על האכפתיות, על הסבלנות לאורך תקופה ארוכה ומטלטלת ומעל הכל על היותך אדם נפלא. פעלת כעצת קוהלת "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - יישר כח!
בר ירון
עו"ד זרקו זמיר, (אולי) בתקדים משפטי, הגישה ערעור לביהמ"ש המחוזי, על משפט שנגמר והסתיים לפני יותר מחמש שנים, והערעור נתקבל. עו"ד זרקו זמיר הינה בעלת מקצוע, מדריכה, מלווה, ותמיד משקיעה בלהסביר בשפה להדיוטות, והכל באופן מרגיע ומשרה בטחון, בתוך סיטואציה בה חרב המאסר מרחפת מעל צווארי. משרד עו"ד זרקו זמיר ממשיך לייצג אותי בתיק מס הכנסה המתנהל בימים אלו, ועל כל זה אני מאד מודה לה.
גולדשטיין גיל
ברצוני להודות לך על הטיפול המקצועי והלויאלי והשירות המסור, וחסר הפשרות שהענקת לי ועזרת לי להתמודד בגובה העיניים מול הרשויות, ולהצליח להוכיח שגם לאזרח הקטן יש סיכוי מול "האח הגדול".
טבצ'ניק אילן
אני מבקש להביע את תודתי והערכתי הכנה בגין הטיפול בתביעה אל מול רשות המיסים. היושר המקצועי, האמינות, המקצועיות והשירות ראויים לשבח. אמליץ על שירותייך לכל מכריי.
ג'רבי משה
בהיותי במצב נואש מרשויות המס אשר החלו להתל בי בהאשמות חסרות בסיס, עורכת הדין קרן זרקו זמיר הייתה בשבילי קרן האור היחידה להוציאני ממצבי הנפשי והמשפטי באותה תקופה. קשה לתאר במילים את אשר עמלה והפגינה ידע רב, והפכה ההחלטות, צמצמה נזקי עורכי דין שייצגו אותי בעבר, נלחמה כלביאה השומרת על גוריה בבית המשפט השלום ולא ויתרה ונלחמה עד אשר הגענו למחוזי שם התמלאתי גאווה על כך שעורכת הדין קרן זרקו זמיר מייצגת אותי בתיק ועורכי הדין שנכחו שם נדהמו מכישוריה המשפטיים , וכן הרכב של שלושה שופטים אשר דנו בערעור ונדהמו מכישוריה של עורכת דין אשר לא הייתה מביישת פרקליטת מדינה מהבכירות ביותר בארץ!
אבי עזרא
מרגע שנפגשנו נתת לי הרגשה מדהימה והחשש הכבד והלחץ החלו להתפוגג.  קיבלת אותי עם חיוך כובש , מהר מאוד הבנתי כי את מקצועית מאוד ואני נמצא בידיים טובות. מיד נכנסת לפעולה ונתת לי נחיות מפורטות איך לפעול כדי למזער את הנזק/התוצאה/ גזר הדין למינימום האפשרי וזה משתמע מהניסיון הרב שצברת. עם ים של סובלנות ועם נכונות שלך להיפגש ולדבר עם כל גורם כזה או אחר , פקידי שומה , תובעים , רואה חשבון רק כדי לקדם ולמזער ככל שניתן את כתב האישום הלא קל שהוגש כנגדי על ידי מס הכנסה. גוננת עליי בבית המשפט בצורה מקצועית ומכובדת והתוצאה מדברת בעד עצמה. את היית לי קרן אור בכל האפלה שהייתה לי ואכן אותה קרן הצדיקה את האמון שנתתי בה מלכתחילה.
אוריאל
קרן מעולם לא שפטה אותי ולא ביקרה אותי על מצבי שהיה לא קל, והיא נלחמה בעבורי כאילו היא נלחמת בעבורה באופן אישי. מעולם לא עמדתי אל מול עורך דין שמתייחס אל הלקוחות שלו כמו בני משפחה. הרגשתי שאני נמצא בידיים הכי בטוחות בעולם ושהיא תעשה מעל ומעבר לכול הנדרש על מנת להביא אותי למצב בו ישרתי את ההדורים עם השלטונות (שלטונות המס) ועכשיו אני יכול ללכת לישון בשקט מכיוון שהעניין סודר לשביעות רצונם של כל הצדדים. אם מישהו מעוניין בעורכת דין ישרה, הגונה, אנושית, מקצועית ויודעת את עבודתה, הרי מצא הוא את מבוקשו. אין מילים שיכולות לתאר את עבודתה של קרן. היכרותי עימך לא רק הובילה לשינוי בהתנהלותי אל מול שלטונות המס, אלא שינוי ביכולת שלי להתמודד עם מצבים שאינם קלים במציאות החיים מכיוון שאני יודע שאפשר וגם ראוי לנצח.
הר-אל שפירא

לכל ההמלצות

© 2020 כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין זרקו זמיר

התקשרו אלינוטלפון שלחו לנו הודעה בוואטסאפוואטסאפ שלחו לנו הודעה במיילצור קשר