fbpx

הסכם שומה תקדימי של לקוח שייצגנו, הוביל להשבה של 400,000 שקלים לנישום בתום מאבק משפטי ממושך.

עו"ד זרקו זמיר מסבירה לגלובס כיצד לנהוג במהלך חקירה של רשות המיסים

לאחרונה הסתיים תיק ארוך ומורכב אותו ליווה משרדנו.

בסוף שנת 2018 תפסה המשטרה חצי מיליון שקלים אצל מ', לאחר שהתפרצו לביתו בחשד כי הוא מחזיק אמצעי לחימה.

נשקים לא נמצאו אבל במהלך החיפוש אותרו 500,000 ₪ במזומן אשר נתפסו על ידי משטרת ישראל בחשד כי הושגו ממכירת אמצעי לחימה.

עבירה ביטחונית הופכת לעבירת מס

עוד באותו היום נחקר מ' במשטרה, וסיפר בחקירתו שהוא קבלן בישראל, וכי הכספים שנמצאו נועדו לתשלום לפועלים שהוא מעסיק. בכך הוא בעצם "הודה" כי הוא בעל עסק עצמאי.

בשלב מאוחר יותר של החקירות התברר כי מ' כלל אינו בעל עסק וכי הוא עובד שנים רבות כשכיר ומקבל משכורות קבועות. מ' הסביר כי הוא שיקר בחקירתו על מנת להרחיק את עצמו מהחשדות בדבר העבירות הביטחוניות.

במילים אחרות  – מ' המציא גרסה לפיה משתמע כי הוא קבלן עצמאי על מנת להרחיק את החשד לסחר בנשק, מבלי שהוא מבין בזמן אמת את המשמעות של הדברים מבחינת רשות המסים.

איפה הכסף?

לאחר החקירה הראשונה של מ' ביום תפיסת הכספים, המשטרה המשיכה לחקור ולאסוף עדויות, ובסופו של יום העבירה את חומר החקירה ואת הכסף לרשות המסים להמשך טיפולם.

במס הכנסה החלו לפעול ל'גביית מס במקרים מיוחדים' על פי סע' 194 לפקודת מס הכנסה. מדובר בהליך 'חירום' המאפשר לרשות המסים להוציא שומה מהירה לגבייה מיידית, כאשר קיים חשש שתהיה בעתיד בעיית גביה. חשוב להדגיש כי הליך זה הוא חד-צדדי, והנישום רשאי לערער עליו רק לאחר שהוא שילם את הכספים! ניתן לקרוא בהרחבה על 'גביית מס במקרים מיוחדים' במאמר כאן.

שימוש סלקטיבי של רשות המסים בחומרי חקירה

מה שהיה תמוה הוא שרשות המסים הפעילה את סע' 194 לגביית מס במקרים מיוחדים, בהתבסס על חומרים מהחקירה הראשונה של מ' בלבד, וזאת על אף שהמשטרה אספה עדויות וחומרי חקירה רבים, כולל חקירה נוספת של מ'. חומרי החקירה הנוספים לא הוזכרו על ידי רשות המסים ולא הועברו לנישום, למרות שכפי שהסתבר לאחר מכן, היו שם חומרי חקירה וממצאים מהותיים מאוד לתיק כולו, עד כדי הפיכת הקערה.

הסתרה מכוונת של חומרי חקירה מהנישום

היות ובשום שלב במשך ההליכים המשפטיים לפי סעיף 194 לפקודת מס הכנסה, לא הועברו חומרי החקירה במלואם למ', אלא רק חומרי החקירה שביססו לשיטת רשות המיסים את גביית המס המיוחדת, בית המשפט המחוזי קבע כי השומה שהוצאה לנישום לפי סעיף 194 מבוססת וכי רשות המסים יכולה להמשיך ולהחזיק את הכספים שנתפסו ברשותה.

לאחר סיום ההתדיינות בבית המשפט לפי סעיף 194 לפקודת מס הכנסה, החלו דיוני השומה ומשרדנו החל לייצג את מ' (נזכיר כי בשומה לפי סעיף 194, ההליך הפוך. רשות המסים קובעת שומה, תופסת את הכסף ורק לאחר מכן מתנהלים דיוני שומה).

במסגרת דיוני השומה טענו כי במהלך ההליכים המשפטיים לפי סעיף 194 הסתירו הפרקליטות ורשות המסים באופן מכוון חומרי חקירה חשובים ביותר, הן מהנישום והן מבית המשפט, כאלו שבלעדיהם לא היה מאפשר בית המשפט לרשות המסים להמשיך ולהחזיק בכספי הנישום, היות והתשתית הראייתית הייתה מתנפצת.

במילים אחרות – רשות המסים עשתה כאן חטא כפול – היא גם פעלה בסלקטיביות כאשר השתמשה אך ורק בראיות ובממצאים שהתאימו לה לביסוס הגבייה המיוחדת, והיא גם מנעה מהנישום במכוון את הגישה למלוא חומרי החקירה שהיו ברשותה ויכלו לסייע לו לתמוך בגרסתו.

איך הצלחנו לשפוך אור על האמת?

על מנת להבהיר את חובתה של רשות המסים לפעול בשקיפות ולמנוע מנישומים מצבים של 'נכות ראייתית', הזכרנו לרשות המסים את חובתה לפעול בהתאם להלכת ד.נ.ד (רע"א 291/99 ד.נ.ד אספקת אבן ירושלים).

הלכה זו קבעה כי על מנת להשיג 'שומת אמת', חובתה של רשות המסים להעביר אל הנישום את כל החומרים שיש בהם 'לשפוך אור על אמת זו'.

עוד הוספנו כי הלכה זו מבהירה שרשות המסים חבה חובת אמון לאזרח, ולכן – בדיוק כמו שהיא מחויבת לנמק את החלטותיה כאשר היא קובעת שומה, כך היא מחויבת לאפשר לנישום את החופש לעיין בכל המידע הרלוונטי, על מנת שיוכל לטעון את טיעוניו כנגד טיעוניה, זכות יסוד דמוקרטית.

בסופו של יום רשות המסים העבירה לרשותנו את מלוא חומרי החקירה כפי שדרשנו, ולגופו של עניין ובהסתמך על מלוא חומרי החקירה, קיבלה את טענותינו, ובהסכם שומה תקדימי החליטה להשיב למ' 400,000 שקלים.

קריטיות הייצוג המשפטי, כבר בשלבי החקירה

אנו חיים במדינה מערבית ודמוקרטית, ומצפים להליכים מנהליים תקינים והגונים, אך התיק שבנדון מראה כי לדאבוננו, הדבר אינו בהכרח כך. מס הכנסה והפרקליטות הסתירו ראיות וממצאים ומנעו במכוון גישה של נישום אל חומרי חקירה. בהמשך התברר כי חומרים אלו היו קריטיים לניפוץ התשתית הראייתית שביססה את השומה הראשונית לפי סעיף 194 לפקודה מס הכנסה, שהוצאה לו באופן חד-צדדי ומיידי.

אם נציגי המדינה –  גוף חזק שיש לו גיבוי, מרשים לעצמם להתנהג באופן שכזה, חשוב מאוד כי יעמוד מולם עו"ד מנוסה ואסרטיבי שיודע את זכויות הנישום לפי החוק והפסיקה ושאינו חושש להילחם בהם בכל הכוח.

אלמלא התעקשנו בהתמדה ובנחישות לקבל את מלוא החומרים, ואילולא נאבקנו מול כל הגורמים, לא היינו מקבלים את אותם חומרי חקירה אשר אפשרו לנו להוביל להפיכת ההחלטה ולתוצאות כה תקדימיות.

בסופו של יום, הסאגה הארוכה שגרמה לנישום הרבה מאוד עוגמת נפש הסתיימה בהצלחה. הצלחנו להביא לחתימת הסכם שומה ע"ס 100,000 ₪, במקום השומה הראשונית ע"ס 1,300,000 ₪, והושבו לנישום 400,000 ₪ מתוך 500,000 ₪ שנתפסו בתחילת הדרך.

ייצוג מומחה, מקצועי, יסודי, הגון ואסרטיבי הוא קריטי אפוא, אבל גם התזמון שלו קריטי. המקרה הנדון מלמד אותנו על החשיבות הגדולה של הליווי המשפטי עוד בשלבי החקירה, היות וכל מילה היא משמעותית מאוד לגורל התיק, בדיוק כמו הביטוי שאנחנו מכירים מהסרטים "כל מה שתגידו יכול לשמש כנגדכם בהמשך".

לקריאה נוספת וטיפים בנוגע למעצרים וחקירות לחצו כאן.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה למסים, עבירות כלכליות ועבירות צווארון לבן, המללוה את לקוחותיו בכל שלבי ההליך הפלילי, החל בחשד, חקירה ומעצר ועד לתום כל ההליכים. צרו עמנו קשר להתייעצות.

לקוחות ממליצים
ברצוני להביע את הערכתי הרבה על אופן הטיפול המקצועי והיצירתי לו זכיתי בחסותך האדיבה. תודה כנה מעומק ליבי על הליווי האישי, על המסירות העצומה, על האכפתיות, על הסבלנות לאורך תקופה ארוכה ומטלטלת ומעל הכל על היותך אדם נפלא. פעלת כעצת קוהלת "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - יישר כח!
בר ירון
עו"ד זרקו זמיר, (אולי) בתקדים משפטי, הגישה ערעור לביהמ"ש המחוזי, על משפט שנגמר והסתיים לפני יותר מחמש שנים, והערעור נתקבל. עו"ד זרקו זמיר הינה בעלת מקצוע, מדריכה, מלווה, ותמיד משקיעה בלהסביר בשפה להדיוטות, והכל באופן מרגיע ומשרה בטחון, בתוך סיטואציה בה חרב המאסר מרחפת מעל צווארי. משרד עו"ד זרקו זמיר ממשיך לייצג אותי בתיק מס הכנסה המתנהל בימים אלו, ועל כל זה אני מאד מודה לה.
גולדשטיין גיל
ברצוני להודות לך על הטיפול המקצועי והלויאלי והשירות המסור, וחסר הפשרות שהענקת לי ועזרת לי להתמודד בגובה העיניים מול הרשויות, ולהצליח להוכיח שגם לאזרח הקטן יש סיכוי מול "האח הגדול".
טבצ'ניק אילן
אני מבקש להביע את תודתי והערכתי הכנה בגין הטיפול בתביעה אל מול רשות המיסים. היושר המקצועי, האמינות, המקצועיות והשירות ראויים לשבח. אמליץ על שירותייך לכל מכריי.
ג'רבי משה
בהיותי במצב נואש מרשויות המס אשר החלו להתל בי בהאשמות חסרות בסיס, עורכת הדין קרן זרקו זמיר הייתה בשבילי קרן האור היחידה להוציאני ממצבי הנפשי והמשפטי באותה תקופה. קשה לתאר במילים את אשר עמלה והפגינה ידע רב, והפכה ההחלטות, צמצמה נזקי עורכי דין שייצגו אותי בעבר, נלחמה כלביאה השומרת על גוריה בבית המשפט השלום ולא ויתרה ונלחמה עד אשר הגענו למחוזי שם התמלאתי גאווה על כך שעורכת הדין קרן זרקו זמיר מייצגת אותי בתיק ועורכי הדין שנכחו שם נדהמו מכישוריה המשפטיים , וכן הרכב של שלושה שופטים אשר דנו בערעור ונדהמו מכישוריה של עורכת דין אשר לא הייתה מביישת פרקליטת מדינה מהבכירות ביותר בארץ!
אבי עזרא
מרגע שנפגשנו נתת לי הרגשה מדהימה והחשש הכבד והלחץ החלו להתפוגג.  קיבלת אותי עם חיוך כובש , מהר מאוד הבנתי כי את מקצועית מאוד ואני נמצא בידיים טובות. מיד נכנסת לפעולה ונתת לי נחיות מפורטות איך לפעול כדי למזער את הנזק/התוצאה/ גזר הדין למינימום האפשרי וזה משתמע מהניסיון הרב שצברת. עם ים של סובלנות ועם נכונות שלך להיפגש ולדבר עם כל גורם כזה או אחר , פקידי שומה , תובעים , רואה חשבון רק כדי לקדם ולמזער ככל שניתן את כתב האישום הלא קל שהוגש כנגדי על ידי מס הכנסה. גוננת עליי בבית המשפט בצורה מקצועית ומכובדת והתוצאה מדברת בעד עצמה. את היית לי קרן אור בכל האפלה שהייתה לי ואכן אותה קרן הצדיקה את האמון שנתתי בה מלכתחילה.
אוריאל
קרן מעולם לא שפטה אותי ולא ביקרה אותי על מצבי שהיה לא קל, והיא נלחמה בעבורי כאילו היא נלחמת בעבורה באופן אישי. מעולם לא עמדתי אל מול עורך דין שמתייחס אל הלקוחות שלו כמו בני משפחה. הרגשתי שאני נמצא בידיים הכי בטוחות בעולם ושהיא תעשה מעל ומעבר לכול הנדרש על מנת להביא אותי למצב בו ישרתי את ההדורים עם השלטונות (שלטונות המס) ועכשיו אני יכול ללכת לישון בשקט מכיוון שהעניין סודר לשביעות רצונם של כל הצדדים. אם מישהו מעוניין בעורכת דין ישרה, הגונה, אנושית, מקצועית ויודעת את עבודתה, הרי מצא הוא את מבוקשו. אין מילים שיכולות לתאר את עבודתה של קרן. היכרותי עימך לא רק הובילה לשינוי בהתנהלותי אל מול שלטונות המס, אלא שינוי ביכולת שלי להתמודד עם מצבים שאינם קלים במציאות החיים מכיוון שאני יודע שאפשר וגם ראוי לנצח.
הר-אל שפירא

לכל ההמלצות

© 2020 כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין זרקו זמיר

התקשרו אלינוטלפון שלחו לנו הודעה בוואטסאפוואטסאפ שלחו לנו הודעה במיילצור קשר