fbpx

החשד: קבלת חשבוניות פיקטיביות במטרה לצמצם את חבות המס.

עו"ד קרן זרקו זמיר לגלובס: חשבוניות פיקטיביות, עבירה חמורה שבצידה מאסר

א', בעל עסק לשיפוץ ותחזוקת מבנים, התקשר ביחסי עבודה מול ספק פועלים, שהוציא לו 41 חשבוניות פיקטיביות מטעם שלוש חברות שונות. א' נאשם בקבלת החשבוניות על עסקאות שמעולם לא ביצע עם אותן החברות, רישום החשבוניות בספרי החשבונות של העסק וניכוי המס הגלום בהן, שלא כדין. סכום החשבוניות הכולל עמד על 2,375,677 שקלים והמס שניכה בגין סכום זה עמד על 350,860 שקלים.

החשד נגד א' היה כי ביצע את העבירה במטרה להתחמק מתשלום מס, שכן קבלת חשבוניות פיקטיביות מתבצעת בדרך כלל כדי להגדיל את הוצאות העסק ולהקטין את תשלום המס לרשות המסים באופן משמעותי. זוהי עבירה פלילית שעונשה יכול להגיע לקנסות כבדים ואף למאסר בפועל.

טענת הנאשם: לא ידעתי דבר

בתשובה לכתב האישום נגדו, טען א' כי כל החשבוניות המדוברות משקפות תשלומים על עסקאות אמיתיות – עבודות שאכן בוצעו עבורו על ידי קבלני משנה – והוא כלל לא ידע שהן פיקטיביות ולא חשד שהן הוצאו שלא כדין. גם יועץ המס של העסק העיד כי לפי בקשתו של א', נהג לבדוק באינטרנט את אמיתותן של החברות אשר סיפקו את החשבוניות, ווידא שהחברות אכן קיימות ופעילות. לכל אחת משלוש החברות היה אישור על ניהול ספרים וניכוי מס במקור, וניכר מבדיקות שערך כי הכל תקין בהתקשרות עמן.

החשבוניות הטעו, יועץ המס לא הבחין

בעדותם של בעלי החברות ששמותיהן הופיעו בחשבוניות, הם טענו כי החברות כלל אינן קשורות לספק שהוציא את החשבוניות עבור א', אין להם כל קשר או היכרות עם הספק ולא עם הנאשם א', והחשבוניות נכתבו ללא ידיעתם או הסכמתם.

הנאשם טען כי לא ידע להבחין ולשים לב שמדובר בחשבונית לא תקינה, ואילו יועץ המס שלו, שטיפל בנושא, לא הסב את תשומת לבו לעניין. בעדותו טען כי הוא סובל מדיסלקציה ולכן מתקשה בארגון המסמכים ובעריכתם, ואף במילוי חשבונות באופן המדויק כפי שנדרש. עוד ציין כי לפני תחילת עבודתו עם ספק הפועלים, ביקש לוודא כי לחברות יש אישור ניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים, ולכן לא ידע ולא חשד שהחשבוניות הוצאו שלא כדין. בנוסף, לא היה מודע לכך שעליו לבקש מהספק להציג יפוי כוח המאשר לו להפיק חשבוניות מס בשם שלוש החברות שהחשבוניות הפיקטיביות הוצאו מטעמן.

פסק הדין: הנאשם חף מכל פשע ולא ייענש

בפסק דין נדיר ויוצא דופן בתחום המסים – ביהמ"ש החליט לזכות את הנאשם, וקבע כי גרסתו מהימנה ועקבית. בהכרעת הדין נלקחו בחשבון מספר שיקולים: הראשון – החשבוניות הגיעו לידי קבלן המשנה בדרכים בלתי כשרות. הוא העבירן לנאשם, אולם הנאשם לא ידע או חשד כי החשבוניות אינן כשרות. שנית, עדותו הארוכה של א' בבית המשפט ענתה על שאלות רבות אך היתה עקבית וללא סתירות, מה שמחזק את ההנחה כי הוא אכן נהג בתום לב.

בנוסף, בהיות א' אדם פשוט שאף סובל מדיסלקציה, לא מופרך להניח כי לא שם לב להטעיות ולליקויים בחשבוניות, שאפילו יועץ המס שלו, שזוהי התמחותו, לא הסב את תשומת לבו אליהם. בסופו של דבר, קבע בית המשפט כי א' זכאי לחלוטין מאחר שכלל לא ניסה להעלים מס, לא חשד בדבר ולכן לא נושא באחריות הפלילית לעבירות שיוחסו לו בכתב האישום.

ללא חשד – אין כוונה לבצע עבירת מס

בעניין זה חשובה קביעת בית המשפט, לפיה לאדם יש יכולת מוגבלת בזיהוי פרטים מעוררי חשד בחשבוניות המסופקות לו, ואין לבחון ידיעה זו בדיעבד תוך שימוש בידע חשבונאי ומשפטי. בית המשפט הסתמך על העובדה שהנאשם פעל באמצעות יועץ מס אשר היה מודע להיבטים הבעייתיים בחשבוניות, ולמרות זאת לא חשד בכשרותן ולא העלה זאת בפני הנאשם.

לאור דברים אלה, נקבע כי גם אם היה מוכח שהנאשם חשד בתקינות החשבוניות, הרי שמילא אחר חובתו לברר את העניין בכך שהעביר אותן תחת עיניו של גורם מקצועי. לפיכך, לא הייתה לנאשם כוונה להתחמק מתשלום מס, וודאי שלא צפה כי מעשיו יובילו לכך.

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד מומחה לעבירות מס, ומייצג נחקרים, חשודים ונאשמים מול רשות המסים בעבירות כגון חשבוניות פיקטיביות, העלמות מס, עבירות מע"מ ועוד.

לקוחות ממליצים
ברצוני להביע את הערכתי הרבה על אופן הטיפול המקצועי והיצירתי לו זכיתי בחסותך האדיבה. תודה כנה מעומק ליבי על הליווי האישי, על המסירות העצומה, על האכפתיות, על הסבלנות לאורך תקופה ארוכה ומטלטלת ומעל הכל על היותך אדם נפלא. פעלת כעצת קוהלת "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - יישר כח!
בר ירון
עו"ד זרקו זמיר, (אולי) בתקדים משפטי, הגישה ערעור לביהמ"ש המחוזי, על משפט שנגמר והסתיים לפני יותר מחמש שנים, והערעור נתקבל. עו"ד זרקו זמיר הינה בעלת מקצוע, מדריכה, מלווה, ותמיד משקיעה בלהסביר בשפה להדיוטות, והכל באופן מרגיע ומשרה בטחון, בתוך סיטואציה בה חרב המאסר מרחפת מעל צווארי. משרד עו"ד זרקו זמיר ממשיך לייצג אותי בתיק מס הכנסה המתנהל בימים אלו, ועל כל זה אני מאד מודה לה.
גולדשטיין גיל
ברצוני להודות לך על הטיפול המקצועי והלויאלי והשירות המסור, וחסר הפשרות שהענקת לי ועזרת לי להתמודד בגובה העיניים מול הרשויות, ולהצליח להוכיח שגם לאזרח הקטן יש סיכוי מול "האח הגדול".
טבצ'ניק אילן
אני מבקש להביע את תודתי והערכתי הכנה בגין הטיפול בתביעה אל מול רשות המיסים. היושר המקצועי, האמינות, המקצועיות והשירות ראויים לשבח. אמליץ על שירותייך לכל מכריי.
ג'רבי משה
בהיותי במצב נואש מרשויות המס אשר החלו להתל בי בהאשמות חסרות בסיס, עורכת הדין קרן זרקו זמיר הייתה בשבילי קרן האור היחידה להוציאני ממצבי הנפשי והמשפטי באותה תקופה. קשה לתאר במילים את אשר עמלה והפגינה ידע רב, והפכה ההחלטות, צמצמה נזקי עורכי דין שייצגו אותי בעבר, נלחמה כלביאה השומרת על גוריה בבית המשפט השלום ולא ויתרה ונלחמה עד אשר הגענו למחוזי שם התמלאתי גאווה על כך שעורכת הדין קרן זרקו זמיר מייצגת אותי בתיק ועורכי הדין שנכחו שם נדהמו מכישוריה המשפטיים , וכן הרכב של שלושה שופטים אשר דנו בערעור ונדהמו מכישוריה של עורכת דין אשר לא הייתה מביישת פרקליטת מדינה מהבכירות ביותר בארץ!
אבי עזרא
מרגע שנפגשנו נתת לי הרגשה מדהימה והחשש הכבד והלחץ החלו להתפוגג.  קיבלת אותי עם חיוך כובש , מהר מאוד הבנתי כי את מקצועית מאוד ואני נמצא בידיים טובות. מיד נכנסת לפעולה ונתת לי נחיות מפורטות איך לפעול כדי למזער את הנזק/התוצאה/ גזר הדין למינימום האפשרי וזה משתמע מהניסיון הרב שצברת. עם ים של סובלנות ועם נכונות שלך להיפגש ולדבר עם כל גורם כזה או אחר , פקידי שומה , תובעים , רואה חשבון רק כדי לקדם ולמזער ככל שניתן את כתב האישום הלא קל שהוגש כנגדי על ידי מס הכנסה. גוננת עליי בבית המשפט בצורה מקצועית ומכובדת והתוצאה מדברת בעד עצמה. את היית לי קרן אור בכל האפלה שהייתה לי ואכן אותה קרן הצדיקה את האמון שנתתי בה מלכתחילה.
אוריאל
קרן מעולם לא שפטה אותי ולא ביקרה אותי על מצבי שהיה לא קל, והיא נלחמה בעבורי כאילו היא נלחמת בעבורה באופן אישי. מעולם לא עמדתי אל מול עורך דין שמתייחס אל הלקוחות שלו כמו בני משפחה. הרגשתי שאני נמצא בידיים הכי בטוחות בעולם ושהיא תעשה מעל ומעבר לכול הנדרש על מנת להביא אותי למצב בו ישרתי את ההדורים עם השלטונות (שלטונות המס) ועכשיו אני יכול ללכת לישון בשקט מכיוון שהעניין סודר לשביעות רצונם של כל הצדדים. אם מישהו מעוניין בעורכת דין ישרה, הגונה, אנושית, מקצועית ויודעת את עבודתה, הרי מצא הוא את מבוקשו. אין מילים שיכולות לתאר את עבודתה של קרן. היכרותי עימך לא רק הובילה לשינוי בהתנהלותי אל מול שלטונות המס, אלא שינוי ביכולת שלי להתמודד עם מצבים שאינם קלים במציאות החיים מכיוון שאני יודע שאפשר וגם ראוי לנצח.
הר-אל שפירא

לכל ההמלצות

© 2020 כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין זרקו זמיר

התקשרו אלינוטלפון שלחו לנו הודעה בוואטסאפוואטסאפ שלחו לנו הודעה במיילצור קשר