fbpx

במהלך השנה הקרובה צפויים שינויים בחוק לצמצום השימוש במזומן, המפחיתים את תקרת השימוש בעשרות אחוזים נוספים. לשינויים אלו משמעות רבה גם בהתנהלות העסקית השוטפת וגם בהתנהלות פרטית (כמו בעת רכישת רכב משפחתי),  ולכן חשוב להכיר את השינויים מראש ולהיערך להם.

עו"ד זרקו זמיר מדברת על החוק לצמצום השימוש במזומן, סוגרים חשבון, הוט 3

החוק לצמצום השימוש במזומן התשע"ח 2018

בתחילת שנת 2019 נכנס לתוקף החוק לצמצום השימוש במזומן התשע"ח 2018, אשר קבע תקרה מקסימלית לשימוש במזומנים ובצ'קים, תוך הבחנה בין 'עוסקים' ל'מי שאינם עוסקים'.

מטרתו המוצהרת של החוק דאז הייתה להילחם בהון שחור ולהצר את צעדיהם של מעלימי מס וגורמי פשיעה אחרים, תוך 'אילוץ' הציבור לפנות לאמצעי תשלום דיגיטליים המאפשרים מעקב יעיל יותר אחר 'שובל הכסף'. גם באשר לצ'קים נקבעו כללים מגבילים, כגון איסור על שימוש בצ'ק שלא נכלל בו שם המוטב, והחוק אף פירט את מדרג ה'עונשים' לעוסקים ולמי שאינם עוסקים (עיצומים כספיים וקנסות פליליים, בהתאמה).  ניתן לעיין במדריך מקוצר אודות החוק המקורי כאן.

 

התיקון הצפוי לחוק באוגוסט 2022

כעת, צועד החוק אל עבר החמרה נוספת, ומצמצם אף יותר את יכולת השימוש במזומן.

בהודעה של רשות המיסים בסוף שנת 2021, צוין כי החל מאוגוסט 2022 יופחתו תקרות הסכומים בחוק, הן לעוסקים והן לפרטיים. להלן השינויים העיקריים הצפויים בהנחה כי יאושר התיקון לחוק:

עוסקים: במסגרת עסקית, הסכום המירבי לתשלום במזומן הופחת  מ-11,000 שקלים ל-6,000 שקלים (כולל מע"מ).

פרטיים: אם החלפת הכסף היא בין אנשים פרטיים (כאשר אף צד אינו עוסק), ניתן יהיה להעביר עד 15,000 ₪ במקום  50,000 השקלים המותרים כיום. יוצא דופן לעניין זה הוא רכישת רכב פרטי, שם החוק יאפשר תקרה של 50,000 שקלים כבעבר. כלל הסכומים המצוינים בחוק כוללים מע"מ. ראוי לציין כי גם אם מדובר בבעל עסק, הרי שאם העסקה אינה בתחום עיסוקו, הוא נחשב 'מי שאינו עוסק'.

ענישה: דווקא כאן יש הקלה צפויה, והפחתה בשיעור העיצום ביחס להיקף ההפרה, להלן:

  • הפרה עד לסכום של 25,000 ₪.

בחוק המקורי – עיצום כספי של 15% מהיקף ההפרה.

בתיקון לחוק –  עיצום כספי של 10% מהיקף ההפרה בלבד.

 

  • הפרה הנעה בין 25 ל-50 אלף ₪.

בחוק המקורי – עיצום כספי של 20% מהיקף ההפרה.

בתיקון לחוק –  עיצום כספי של 15% מהיקף ההפרה בלבד.

 

  • הפרות העולות על 50,000 ₪.

בחוק המקורי – עיצום כספי של 30% מהיקף ההפרה.

בתיקון לחוק –  עיצום כספי של 25% מהיקף ההפרה בלבד.

-בתיקון לחוק תתאפשר גם הטלה של קנסות מנהליים על אנשים פרטיים, כחלופה לכתב האישום הפלילי, מה שעשוי לייעל את האכיפה, לדעת רשות המיסים.

-כפל קנס בהפרה חוזרת: במסגרת זו ניתן יהיה גם להטיל כפל קנס, כאשר מדובר בהפרה מנהלית חוזרת (המתרחשת תוך שנתיים מההפרה הקודמת).

 

האם החוק עמד במטרותיו?

מאז שהחלה אכיפת החוק בפברואר 2019 ועד ליולי 2021 נראה כי הייתה עמידה יפה מאוד במטרות.

לפי פרסומי רשות המיסים בהודעות הדוברות ובאמצעי התקשורת, עד לאמצע שנת 2021 היו כ- 33,000 ביקורות ונתפסו רק כ-5,300 הפרות. כלומר – הייתה רמת ציות של 84% לחוק, וההיקף הכספי של כל ההפרות הסתכם בכ-501 מיליון שקלים.

אבל כשמסתכלים על הנתונים מקרוב יותר, ניתן לראות סטיות מהותיות מהממוצע, המושפעות ככל הנראה מהשלכות הקורונה. בעוד שבשנת 2019 הייתה רמת ציות  שאף הגיעה ל-89%, בשנת 2020 – שנת הקורונה, אף שנערכו רק מחצית מהביקורות, נתפסו הרבה יותר הפרות חוק, ובסופו של יום הייתה רמת ציות של 74% בלבד.

ההערכה היא שבתקופת הקורונה, לאור אי הודאות הכלכלית, הסגרים הממושכים והקושי הכללי לייצר הכנסות, יותר ויותר עסקים עברו לעבוד בשחור, וגם רבים מקרב מי שכלל לא היו רשומים כעסקים, החלו למכור שירותים במזומן וללא רישום חשבונאי.

 

מפירי החוק הבולטים

מתוך 674 עיצומים אשר הוטלו מאז נכנס החוק לתוקף, היו 177 מהם בענף המסחר הסיטונאי והקמעונאי, העומד בראש מצעד מפירי החוק.  ההיקף של כלל העיצומים עד היום היה כ-106 מיליון שקלים (מתוכם 19.5 מיליון ₪ בענף המסחר הסיטונאי והקמעונאי).

ענפים נוספים שבלטו היו ענף הבנייה (135 עיצומים), ענף שירותים אישיים (60 היטלים), ענף מסחר בכלי רכב ותיקונם (40 היטלים) וענף הפרסום וחקר השווקים (11 היטלים בהיקף גבוה במיוחד של של כ-10 מיליון שקלים). גם ענף המייצגים (עריכת דין וראיית חשבון) בלט בכמות ההיטלים – 60 סה"כ.

*רשות המסים מפרסמת מידע מפורט באתר אינטרנט שלה אודות כל עיצום כספי שהוטל על עוסקים בגין הפרה של חוק השימוש במזומן, ובכלל זה מציינת גם את הענף הכלכלי והמיקום הגאוגרפי, וגם מידע כללי ומגמות (בהתאם לסע' 18 לחוק לצמצום השימוש במזומן).

 

אז מה עושים אם נתפסתם?

לפני הכל חשוב להכיר את החוק והשינויים הצפויים בו, ולבצע את ההתאמות הנדרשות בעסק שלכם, בין אם בהתממשקות לפלטפורמות דיגיטליות רלוונטיות, בין אם בתאום ציפיות עם הקהל באשר לאמצעי התשלום, ובין אם לשמור על עצמכם ולהימנע מפיתויים שונים להפרת החוק.

אם בכל זאת ביצעתם עבירות על חוק צמצום השימוש במזומן, בין אם בכוונה ובין אם מחוסר ידיעה, חשוב מאוד כי יתלווה אליכם עורך דין מומחה למסים ועבירות כלכליות, בעל ניסיון בהתנהלות מול רשויות המס, על מנת למזער את הנזקים ולסיים את הדברים בהליכים מנהליים בלבד, ובעיצומים כספיים מינימליים.

 

משרד עו"ד זרקו זמיר הוא משרד עורכי דין מוביל בתחום המסים והעבירות הכלכליות, המתמחה בעבירות מס הכנסה ומע"מהלבנת הון ועבירות צווארון לבן.

.

 

 

 

לקוחות ממליצים
ברצוני להביע את הערכתי הרבה על אופן הטיפול המקצועי והיצירתי לו זכיתי בחסותך האדיבה. תודה כנה מעומק ליבי על הליווי האישי, על המסירות העצומה, על האכפתיות, על הסבלנות לאורך תקופה ארוכה ומטלטלת ומעל הכל על היותך אדם נפלא. פעלת כעצת קוהלת "שַׁלַּח לַחְמְךָ עַל פְּנֵי הַמָּיִם, כִּי בְרֹב הַיָּמִים תִּמְצָאֶנּוּ" - יישר כח!
בר ירון
עו"ד זרקו זמיר, (אולי) בתקדים משפטי, הגישה ערעור לביהמ"ש המחוזי, על משפט שנגמר והסתיים לפני יותר מחמש שנים, והערעור נתקבל. עו"ד זרקו זמיר הינה בעלת מקצוע, מדריכה, מלווה, ותמיד משקיעה בלהסביר בשפה להדיוטות, והכל באופן מרגיע ומשרה בטחון, בתוך סיטואציה בה חרב המאסר מרחפת מעל צווארי. משרד עו"ד זרקו זמיר ממשיך לייצג אותי בתיק מס הכנסה המתנהל בימים אלו, ועל כל זה אני מאד מודה לה.
גולדשטיין גיל
ברצוני להודות לך על הטיפול המקצועי והלויאלי והשירות המסור, וחסר הפשרות שהענקת לי ועזרת לי להתמודד בגובה העיניים מול הרשויות, ולהצליח להוכיח שגם לאזרח הקטן יש סיכוי מול "האח הגדול".
טבצ'ניק אילן
אני מבקש להביע את תודתי והערכתי הכנה בגין הטיפול בתביעה אל מול רשות המיסים. היושר המקצועי, האמינות, המקצועיות והשירות ראויים לשבח. אמליץ על שירותייך לכל מכריי.
ג'רבי משה
בהיותי במצב נואש מרשויות המס אשר החלו להתל בי בהאשמות חסרות בסיס, עורכת הדין קרן זרקו זמיר הייתה בשבילי קרן האור היחידה להוציאני ממצבי הנפשי והמשפטי באותה תקופה. קשה לתאר במילים את אשר עמלה והפגינה ידע רב, והפכה ההחלטות, צמצמה נזקי עורכי דין שייצגו אותי בעבר, נלחמה כלביאה השומרת על גוריה בבית המשפט השלום ולא ויתרה ונלחמה עד אשר הגענו למחוזי שם התמלאתי גאווה על כך שעורכת הדין קרן זרקו זמיר מייצגת אותי בתיק ועורכי הדין שנכחו שם נדהמו מכישוריה המשפטיים , וכן הרכב של שלושה שופטים אשר דנו בערעור ונדהמו מכישוריה של עורכת דין אשר לא הייתה מביישת פרקליטת מדינה מהבכירות ביותר בארץ!
אבי עזרא
מרגע שנפגשנו נתת לי הרגשה מדהימה והחשש הכבד והלחץ החלו להתפוגג.  קיבלת אותי עם חיוך כובש , מהר מאוד הבנתי כי את מקצועית מאוד ואני נמצא בידיים טובות. מיד נכנסת לפעולה ונתת לי נחיות מפורטות איך לפעול כדי למזער את הנזק/התוצאה/ גזר הדין למינימום האפשרי וזה משתמע מהניסיון הרב שצברת. עם ים של סובלנות ועם נכונות שלך להיפגש ולדבר עם כל גורם כזה או אחר , פקידי שומה , תובעים , רואה חשבון רק כדי לקדם ולמזער ככל שניתן את כתב האישום הלא קל שהוגש כנגדי על ידי מס הכנסה. גוננת עליי בבית המשפט בצורה מקצועית ומכובדת והתוצאה מדברת בעד עצמה. את היית לי קרן אור בכל האפלה שהייתה לי ואכן אותה קרן הצדיקה את האמון שנתתי בה מלכתחילה.
אוריאל
קרן מעולם לא שפטה אותי ולא ביקרה אותי על מצבי שהיה לא קל, והיא נלחמה בעבורי כאילו היא נלחמת בעבורה באופן אישי. מעולם לא עמדתי אל מול עורך דין שמתייחס אל הלקוחות שלו כמו בני משפחה. הרגשתי שאני נמצא בידיים הכי בטוחות בעולם ושהיא תעשה מעל ומעבר לכול הנדרש על מנת להביא אותי למצב בו ישרתי את ההדורים עם השלטונות (שלטונות המס) ועכשיו אני יכול ללכת לישון בשקט מכיוון שהעניין סודר לשביעות רצונם של כל הצדדים. אם מישהו מעוניין בעורכת דין ישרה, הגונה, אנושית, מקצועית ויודעת את עבודתה, הרי מצא הוא את מבוקשו. אין מילים שיכולות לתאר את עבודתה של קרן. היכרותי עימך לא רק הובילה לשינוי בהתנהלותי אל מול שלטונות המס, אלא שינוי ביכולת שלי להתמודד עם מצבים שאינם קלים במציאות החיים מכיוון שאני יודע שאפשר וגם ראוי לנצח.
הר-אל שפירא

לכל ההמלצות

© 2020 כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין זרקו זמיר

התקשרו אלינוטלפון שלחו לנו הודעה בוואטסאפוואטסאפ שלחו לנו הודעה במיילצור קשר